Aktualności

W przedświątecznym tyglu, czyli święta Bożego Narodzenia oczami Polaków

Świąteczne iluminacje, dekoracje centrów handlowych, niezapomniane muzyczne covery, hity filmowe czy są to elementy, bez których nie wyobrażamy sobie świątecznej atmosfery? A może natłok świątecznych dekoracji i symboli kultury masowej sprawia, że klimat świąt traci na swej sile?

W ramach akcji „Świeć Się z ENERGĄ”, organizowanej przez Grupę ENERGA, wśród Internautów przeprowadzono sondę w okresie od listopada do grudnia 2012 roku. W ankiecie zapytano, co tak naprawdę decyduje o świątecznej atmosferze i dlaczego niektóre symbole kultury masowej są od lat niezmiennie kojarzone ze świętami Bożego Narodzenia.

Świąteczne dekoracje, czyli co według ankietowanych buduje atmosferę świąt ?

Według przeprowadzonej ankiety, Polacy nie wyobrażają sobie świąt bez iluminacji świetlnych. Jak wynika z sondy „Świeć Się”, aż 92 % ankietowanych uważa różne formy dekorowania światłem za istotny element bożonarodzeniowej scenerii. To właśnie miejskie iluminacje budują wyjątkowy klimat i sprawiają, że grudniowe dni wyróżniają się na tle całego roku. A święta dzięki nim są bardziej radosne i kolorowe.

Tropem świątecznej dekoracji miast, pojawiają się także dekoracje w centrach handlowych. I tu postawiono pytanie: czy przedświąteczne zakupy w galeriach przepełnionych świąteczną dekoracją wpływają pozytywnie na nastrój Polaków? Okazuje się, że choć przyozdabianie sklepów spotyka się z pozytywną reakcją respondentów, to aż 59%  z nich przyznaje, że dekoracje w obiektach handlowych pojawiają się zbyt wcześnie. A Boże Narodzenie bez komercyjnych dodatków na święta byłyby spokojniejsze, skromniejsze i tańsze!

„Last Christmas” zespołu Wham i film „Kevin sam w domu”, czyli symbole kultury masowej

Wiedząc, że atmosfera świąt od lat jest związana z wieloma symbolami kultury masowej, sprawdzono, jak dwa najbardziej popularne elementy pop-kultury, wpływają na świąteczną atmosferę. W pierwszej kolejności pojawiło się pytanie o zimowy szlagier zespołu Wham – Last Christmas, który od lat towarzyszy Polakom dzięki stacjom radiowym i telewizyjnym w domach, w samochodach czy na zakupach. Aż 75 %  osób uczestniczących w sondzie „Świeć Się” zadeklarowało, że lubi świąteczny utwór i chętnie odtwarza go także w domowym zaciszu. Dlaczego? Większość internautów uważa, że to właśnie ten kawałek współtworzy atmosferę świąt. Częściej słuchają go kobiety, aż 80%. Natomiast wśród mężczyzn utwór cieszy się mniejszą popularnością, około 65%.

Obok dekoracji czy przebojów, w bożonarodzeniowych zwyczajach Polaków są także hity filmowe. Tutaj od lat króluje „Kevin sam w domu” i choć widział go już chyba każdy, to aż 68 % respondentów przyznaje, że to tradycja, bez której święta nie byłyby takie same. Porównywalną grupę stanowią osoby, które twierdzą, że święta z lub bez tej komedii nie różnią się od siebie.

Z odpowiedzi respondentów wynika, że wyjątkowa atmosfera utrzymuje się zarówno przed, jak i w trakcie świąt – twierdzi tak aż 61% przepytanych internautów. Przeprowadzone ankiety na temat symboli kultury masowej pozwoliły stwierdzić, że dekoracyjna, komercyjna czy medialna oprawa świąt wspiera bożonarodzeniowego ducha i powoduje, że czas ten wyróżnia się, zwraca na siebie uwagę i jest bardziej radosny niż jakikolwiek inny świąteczny okres w roku !

Ankiety zostały przeprowadzone na przełomie listopada i grudnia 2012 r. wśród aktywnych użytkowników Facebooka (fanów profilu „Świeć Się” oraz ich znajomych). W sondzie uczestniczyło 176 osób, a średnia wieku wynosiła 23 lata.