Świeć się z Energą już od 15 lat. Po raz kolejny wybierzemy najpiękniej oświetlone miejsca w Polsce!
Plebiscyt Świeć się z Energą zachęca, by doceniać świąteczne dekoracje rozświetlające polskie miejscowości i jednocześnie nieść pomoc potrzebującym. Tegoroczną edycję zainaugurowano w Grudziądzu podczas Jarmarku Św. Mikołaja. W ramach dorocznego plebiscytu miasta rywalizują w szczytnym celu. Jest nim energooszczędny sprzęt od Energi z Grupy ORLEN dla domów dziecka czy placówek opiekujących się osobami bezdomnymi lub seniorami. Projektowi towarzyszy konkurs fotograficzny z nagrodami.
Inauguracja akcji Świeć się z Energą zbiegła się w tym roku z rozpoczęciem grudziądzkiego Jarmarku Św. Mikołaja. Tłumnie przybyli na Rynek Główny mieszkańcy mieli okazję zobaczyć odpalenie przepięknej, wysokiej na 16 metrów choinki oraz wysłuchać premierowej piosenki akcji „Kolędowa moc” – inicjatywy w której lokalni muzycy starają się zapewnić emocjonalne wsparcie osobom samotnym poprzez muzykę i wspólne spędzanie czasu w okresie świątecznym. Dzięki Enerdze podziwiać można było też świąteczny wideo mapping. Wydarzenie obfitowało ponadto w szereg różnych atrakcji, takich jak stoiska z lokalnymi produktami, wiedeńska karuzela, czy gadający renifer Leonard. Tuż po zapadnięciu zmroku miasto-gospodarz tegorocznej inauguracji oczarowało tysiącem migoczących światełek, co może oznaczać że zamierza aktywnie włączyć się do rywalizacji o zwycięstwo.
– Mamy piękne iluminacje świąteczne, mamy piękny świąteczny tramwaj. Grudziądz jest miastem z ułańską fantazją, jest to miasto pełne sportowców. Ten duch rywalizacji jest w nas wszystkich i będziemy na pewno aktywnie głosować, żeby wygrać i zdobyć dobroczynną pomoc od Energi z Grupy ORLEN – mówi Kinga Łaszewska, kierownik Biura Współpracy z Mieszkańcami i Marketingu Urzędu Miast Grudziądza, organizator Jarmarku św. Mikołaja.
Jak włączyć się do dobroczynnej zabawy?
Miasta z całej Polski mogą ponownie wziąć udział w rywalizacji o tytuł Świetlnej Stolicy Polski. Konkurs tradycyjnie podzielony jest na dwa etapy. W pierwszym wyłonieni zostaną najlepsi reprezentanci województw. Następnie 16 miejscowości powalczy o wygraną w finale. Kandydatury można w łatwy sposób zgłaszać poprzez stronę SwiecSie.pl, która prowadzi na serwisy lokalne Polska Press. Wystarczy dokonać rejestracji na stronie i udostępnić fotografię przedstawiającą świąteczne iluminacje swojej ukochanej miejscowości.
Jarmark Św. Mikołaja w Grudziądzu fot. Studio Vento
Bezpłatne głosowanie ruszy 14 grudnia na serwisach naszemiasto.pl, w pierwszym wojewódzkim etapie potrwa do 15 stycznia. Na miasta zgłoszone do zabawy będziemy mogli oddać do 10 głosów dziennie, a swoje punkty można rozdzielać na więcej niż jedną miejscowość. Taka forma plebiscytu wynika z regulaminu i jest sprawdzoną przez organizatora oraz skuteczną metodą na zapewnienie uczciwości głosowania, a także zachowania transparentności konkursu. Same kandydatury do regionalnego Plebiscytu Miast można zgłaszać do 9 stycznia.
– Nasz plebiscyt od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Dla wielu rywalizacja w konkursie świetlistych dekoracji stała się w okresie świątecznym wyczekiwanym zwyczajem, ale co najważniejsze – to także tradycja niesienia pomocy potrzebującym. W tym roku dzięki Enerdze z Grupy ORLEN aż szesnaście miast będzie mogło kupić energooszczędny sprzęt AGD dla potrzebujących, m.in. lodówki, pralki czy zmywarki. Dodatkowo w zwycięskiej miejscowości na wskazanej instytucji pomocowej zamontowana zostanie instalacja fotowoltaiczna od Energi Obrotu – mówi Justyna Kruszewska, dyrektor Departamentu Marketingu Energi SA.
Gdzie trafia pomoc od Energi?
Co roku każdy z 16 laureatów plebiscytu otrzymuje nagrody, które następnie przeznaczone są na wsparcie osób w potrzebie. Wartość charytatywnej pomocy przekazanej w ramach akcji od jej początku przekroczy w tym roku 1,8 mln zł. Sprzęt przywożony jest co roku do dziesiątek placówek pomocowych i setek rodzin oraz osób indywidualnych z całej Polski. Pomoc trafiła m.in. do laureatów plebiscytu z takich miast jak Rzeszów, Szczecin, Zamość, Chełm, Sędziszów Małopolski, Trzebiatów i kilkudziesięciu innych nagradzanych za każdym razem w 16 regionalnych konkursach. Energooszczędne lodówki, pralki, kuchnie przekazywane są m.in. domom dziecka, domom seniora czy rodzinom w potrzebie. Sprzęt ten ułatwia codzienne życie, a także pozwala ograniczyć zużycie energii elektrycznej i wody.
Jarmark Św. Mikołaja w Grudziądzu fot. Studio Vento
Zostań mistrzem świątecznej fotografii
W ramach akcji Świeć się przeprowadzany jest także konkurs fotograficzny, w którym osoby wyróżnione przez jury oraz laureaci plebiscytu otrzymują vouchery na sprzęt RTV/AGD. Na najlepsze fotografie głosować będzie można od 14 grudnia do 30 stycznia.
Jarmark Św. Mikołaja w Grudziądzu fot. Studio Vento
Konkurs adresowany jest do wszystkich osób lubiących uwieczniać szczególne dla nich miejsca i momenty za pomocą aparatu fotograficznego lub smartfonu. Zdjęcia można będzie nadsyłać w pięciu kategoriach tematycznych: Moje miasto, Mój dom, Moi bliscy, Moja iluminacja i Moja ulubiona szopka. Lidia Popiel, ambasadorka i jurorka konkursu doradza amatorom świątecznej fotografii:
– Rekomenduję wybrać takie chwile, kiedy jest spokojniejszy czas. Kiedy nie musimy się spieszyć, narzekać, że ciągle ktoś wchodzi w kadr. Zdjęcia wieczorem i nocą nie są łatwe, ale warto trochę czasu poświęcić, żeby zastanowić się nad kadrem i zarejestrować te cudowne światełka, jakich w tym czasie mnóstwo znajdziemy w swoich miastach, domach, czy ogrodach – mówi artystka.
Święć się z Energą w symboliczny sposób przypomina nam o tym, że warto spędzać święta razem, budować więzi i dbać o najbliższych. Inicjatorem i sponsorem głównym akcji jest Energa z Grupy ORLEN. Organizatorem akcji jest Polska Press Grupa wraz z siecią swoich dzienników regionalnych, tygodników lokalnych oraz serwisów naszemiasto.pl. Dostawcą instalacji fotowoltaicznej dla zdobywcy 1. miejsca w Plebiscycie Miast jest Energa Obrót.