Badanie nastrojów świątecznych Polaków
Rozświetlone dekoracjami ulice cieszą oko. Polacy lubią obdarowywać i cieszyć się przyozdobionymi świątecznie ulicami miast. W naszych domach na Boże Narodzenie nie może zabraknąć choinki, najlepiej żywej. Co sprzeczne z utartą opinią o naszym malkontenctwie, sporo z nas twierdzi, że nie ma takiej rzeczy, która by nas denerwowała w święta. Jesteśmy wigilijnymi tradycjonalistami i uważamy, że sklepy zaczynają święta zbyt wcześnie. Badanie PBS dla „Świeć się z Energą” zdradza nastroje świąteczne Polaków.
Grupa Energa już po raz szósty organizuje akcję „Świeć Się z Energą”, czyli coroczny konkurs na najpiękniejsze iluminacje świąteczne miast. W tym roku postanowiła zbadać nastroje świąteczne Polaków oraz ich nastawienie do udziału w plebiscytach i konkursach.
Zwracamy uwagę na swoje otoczenie – 96% badanych lubi ulice przyozdobione iluminacjami świątecznymi, pozwala nam to poczuć klimat świąt, radość, zadowolenie i pozytywną energię. Choinka w Boże Narodzenie stoi w domach 94% Polaków, większość z nas preferuje żywe drzewko – 62%. Za główny symbol świąt uważa ją 68% respondentów. Jesteśmy lokalnymi patriotami, czujemy się przywiązani do miejscowości, w której mieszkamy, tak twierdzi 90% osób w wieku 55+, ale już wśród osób młodych (18-34 lata), aż 21% nie czuje się związana ze swoim miastem.
Kobiety (87,1%), częściej od mężczyzn (61,2%) biorą udział w konkursach lub plebiscytach, a robimy to najchętniej kiedy mają one charakter charytatywny.
– Podczas akcji „Świeć się” zachęcamy wszystkich Polaków do dzielenia się świąteczną atmosferą i pozytywną energią. Ponieważ Boże Narodzenie to także czas pomagania potrzebującym, dlatego w ramach plebiscytu, na zwycięskie miasta czekają wartościowe nagrody w postaci energooszczędnego sprzętu AGD, z przeznaczeniem na cel charytatywny. Poprzez głosowanie każdy, lokalnie może wspierać swoje miasto w zmaganiach o te nagrody – mówi Jarosław Kozłowski, koordynator projektu „Świeć się z Energą”.
Lubimy dawać, 91% Polaków kupuje swoim bliskim prezenty na święta. Kwota przeznaczona na prezenty to najczęściej od 251-500 zł, taki budżet przeznacza na upominki pond 40% badanych. Budżetem podarunkowym na ponad 1000 zł dysponuje 7,2% mężczyzn a zaledwie 1,4% kobiet. 77% badanych odwiedza w okresie przedświątecznym centra handlowe. Lubią i cenią świąteczny wystrój i klimat galerii szczególnie kobiety – aż 95% z nich. Wyszło jednak na jaw, że uważamy iż sklepy są przyozdabiane na święta zbyt wcześnie – tak uważa 70% respondentów. Większość biorących udział w badaniu sugeruje aby bożonarodzeniowe dekoracje pojawiały się w okresie Mikołajek (58,6%).
Pomimo szerokiej gamy dostępnych produktów spożywczych, Polacy pozostają tradycjonalistami. Według 60% osób biorących udział w badaniu na wigilijnym stole nie może zabraknąć karpia. Świąt bez barszczu czerwonego z uszkami nie wyobraża sobie 33%, a pozbawionych pierogów z kapustą lub grzybami 23%
Stereotypowo Polacy to naród narzekający, jednak aż 30% respondentów deklaruje, że nie ma takiej rzeczy, która denerwowałaby ich w święta. Jedynie 12,4%, twierdzi, że męczące są przygotowania i przedświąteczny pośpiech. Kobiety bardziej irytują kolejki w sklepach, tłok, szał zakupów, a mężczyzn nadmierna ilość reklam w telewizji i komercjalizacja świąt.
– Z badań wynika że 65% Polaków robi w święta użytek ze swych aparatów fotograficznych. Lubią robić zdjęcia, na których znajduje się rodzina, choinka, dzieci, świątecznie ozdobiony dom lub świąteczne iluminacje miasta (ulice, latarnie, jarmarki) czy szopka bożonarodzeniowa. Dlatego oprócz głosowania w plebiscycie na miasta zapraszamy do zgłaszania na stronie oakcji.swiecsie.pl. swoich własnych, świątecznych zdjęć w konkursie fotograficznym „Świeć Się z Energą”. – mówi Jarosław Kozłowski.
Badanie ogólnopolskie zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 503 Polaków przez PBS w grudniu 2014 r. na zlecenie Grupy Energa
Więcej na:
oakcji.swiecsie.pl i Facebook.com/swiecsie
Pomysłodawcą i głównym sponsorem akcji „Świeć się” jest Grupa Energa, jedna z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Energa dostarcza i sprzedaje prąd ponad 2,9 mln klientom, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom. Jest trzecim największym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce, obejmującym swoim zasięgiem ok. 25 proc. powierzchni kraju. Jest także jednym z trzech największych sprzedawców energii elektrycznej w Polsce pod względem ilości energii sprzedawanej do odbiorców końcowych, z blisko 15% udziałem w rynku.
Współorganizatorami i partnerami VI edycji akcji „Świeć się z Energą” są: Energa SA, wydawnictwo Polskapresse, spółka Energa Oświetlenie, Hotele Spa Dr Irena Eris oraz oficjalny sklep akcji – sklep.energa.pl